Wie van IJsselstein richting Lopikerkapel rijdt ziet aan de rand van het groene hart het gebouw Binnenlandse Omroep liggen in de groene velden.

OZM opgeknapt BO

Gebouw Binnenlandse Omroep Lopikerkapel

Direct naast dit monumentale pand gelegen aan de Biezendijk 3 te Lopikerkapel is het Omroep Zender Museum te vinden, ondergebracht in een voormalig Nucleair Chemisch Onderkomen of - zoals u wilt - Nood Communicatie Onderkomen.

OZM opgeknapt top  OZM opgeknapt ingang

Top toren Smilde                         Ingang museum

Veel werk is besteed aan het opknappen van de ruimtes welke wij mogen gebruiken. Hiervoor is veelal een kwast gebruikt maar ook is er nieuwe vloerbedekking voor gelegd. Nu het meeste werk op dit vlak is gedaan komt er weer ruimte om tijd te besteden aan de collectie, het inventariseren en - in demonstratie opstelling - werkend maken van de diverse apparatuur.

OZM opgeknapt hond  OZM opgeknapt mg demo

Televisie kijken in 1951           Deel Middengolf opstelling

Zo zijn er nu werkende opstellingen voor het demonstreren van analoge televisie , digitale televisie en middengolf radio. Gelukkig ontbreekt het hierbij niet aan de broodnodige meetapparatuur.

OZM opgeknapt meet

De verwachting is nu dat in september 2009 begonnen kan worden met het op reguliere basis rondleiden van groepen bezoekers. Hiervoor komt een reserveringsmogelijkheid beschikbaar via deze website. Kom dus snel weer even kijken.