Met het indrukken van de welbekende symbolische 'rode  knop' heeft de directeur van KPN Broadcast Services Bart van Ierschot samen met museum vrijwilliger Ries van Rooijen de nieuwe locatie van het Omroep Zender Museum te Lopikerkapel geopend.

De opening heeft plaatsgevonden op vrijdag 10 oktober 2008, een dag met een historische betekenis voor hét omroep zender bedrijf KPN BCS. Exact 70 jaar eerder in 1938 was namelijk het besluit gevallen om 'als plaats voor het nieuw te bouwen omroepzendercomplex  te kiezen de gemeente Lopik in den polder Zevenhoven'.

OZM-Open07

Brief aan Hare Majesteit de Koningin

Na een inleidng van Omroep Zender Museum voorzitter Rein Simonse memoreerde Bart van Ierschot in een korte toespraak onder andere bovenstaande gebeurtenis en onderstreepte hij het belang van het voor de sloophamer behoeden van Nederlands technisch erfgoed. Na het indrukken van de 'rode knop' met hulp van Ries van Rooijen werd met een kort filmpje de openingshandeling bevestigd.

OZM-Open01  OZM-Open02

OZM-Open03  OZM-Open04

Na de opening heeft het aanwezige personeel van KPN BCS kunnen rondkijken in de nieuwe locatie, een bunker naast het gebouw Binnenlandse Omroep te Lopikerkapel. Museum vrijwilligers waren hierbij aanwezig om eventuele vragen te kunnen beantwoorden en de kijkers met zachte hand te geleiden naar het gastenboek.

OZM-Open05  OZM-Open06

Voorlopig staan op de agenda van de vrijwilligers het afronden van de verhuizing van Flevoland naar Lopikerkapel en het opknappen en verder inrichten van de museum ruimtes en exposities. Inmiddels wordt de opzet voor het toelaten van bezoekers overdacht. De mogelijkheid voor bezoek van het museum zal natuurlijk via deze website worden aangekondigd. Kijk hier voor Nieuwsbrief nummer 5 over de opening.