Het Omroep Zender Museum kent een aardige verhuishistorie. Meestal met uitbreiding en bezoekmogelijkheden in het vooruitzicht (1998, 2005 en 2008) en helaas ook één keer uit puur lijfsbehoud (2017). De Omroep Zender Museum verhuishistorie is overigens netjes beschreven in OZM nieuwsbrief nummer 44.

Na vijf jaar lang welkom te zijn geweest in de Gerbrandy toren te IJsselstein is in juni 2022 het moment aangebroken om nogmaals te verhuizen. Het Zendstation heeft ons (opslag) ruimte aangeboden maar ook de mogelijkheid om weer een bescheiden expositie op te bouwen.

Er werden enkele grote zaken en héél veel kleine zaken verhuisd van de Gerbrandy toren naar Het Zendstation.

VH2022 1   Grote zaken    VH2022 2   Kleine zaken

Al maanden voor deze verhuizing was echter in Het Zendstation al begonnen met het voorbereiden van de ruimte waarin de nieuwe Omroep Zender Museum expositie terecht moest komen. Tafels werden gebouwd, scheidingswandjes aangebracht en de expositie indeling alvast op papier gezet.

Expo1

Zo is er uiteindelijk maanden hard gewerkt om de nieuwe expositie bezoekklaar te krijgen vóór negen november 2022. Historische Kring IJsselstein heeft deze avond in Het Zendstation een boeiende lezing gegeven over met name de landschapsontwikkeling rond de zenders van IJsselstein en Lopikerkapel. De honderdveertig bezoekers van deze lezing kregen daarbij ook de mogelijkheid de expositie van het Omroep Zender Museum te bezoeken. Voor alle Omroep Zender Museum vrijwilligers een echte opsteker na vijf jaar zonder bezoekers.

Expo2

En nu is het weer even 'rustig'. De laatste details van de expositie worden afgerond, her en der wordt er nog wat geschoven. De volgende stap is wat het Omroep Zender Museum betreft het weer 'op afspraak' mogelijk maken van bezoek aan onze expositie. Hiermee willen wij zoveel mogelijk mensen kennis laten maken met de (zend)technieken door de jaren heen gebruikt bij het 'Omroepen'. Zodra hierover voortgang is te melden zal dit op deze website te vinden zijn.