Begin maart 2019 heeft organisator Versa Welzijn een lezing georganiseerd in het Brinkhuis te Laren. Onderwerp was dit keer '100 Jaar Radio Omroep', het is immers dit jaar 100 jaar geleden dat Hans Henricus Schotanus à Steringa Idzerda de eerste geregelde omroepuitzendingen - ter wereld zegt men in Nederland - heeft verzorgd.

Voor een volle zaal met meer dan 60 toehoorders hebben Rob de Bie van museum Beeld&Geluid en Rein Simonse en Ruud Klaui van het Omroep Zender Museum een gedegen toelichting gegeven op de historie van de radio omroep en de impact hiervan op de samenleving.

Laren1

Rein Simonse, Ruud Klaui en Rob de Bie

Verder was er een scala aan ontvangers en toebehoren uitgestald welke bij veel bezoekers van de lezing nog wel een belletje deden rinkelen. Ook werd er een demonstratie gegeven met een ontvangtoestel uit de jaren veertig van de vorige eeuw.

Laren2 Laren3 Laren4

Laren5

Het geven van lezingen is een van de nieuwe speerpunten van het Omroep Zender Museum nu het - na de sluiting van het fysieke museum - niet meer mogelijk is bezoekers rond te leiden. Meer over de nieuwe missie van het Omroep Zender Museum binnenkort op deze website.