mw01 - MuseumweekLogo

mw03 - Fld MG

Tijdends de Nationale Museumweek is het Omroep Zender Museum op zaterdag 16 april 2016 en zondag 17 april 2016 geopend. Beide dagen is ons museum tussen 10:00 en 16:00 zonder afspraak te bezoeken.

Ons thema is: "Het wordt steeds stiller op de Middengolf".

Het stoppen met uitzenden van de Publieke Omroep op Middengolf eind 2015 is een van de tekenen dat het steeds stiller wordt op de Middengolf. Meer en meer omroepen verlaten de Middengolf. In het Omroep Zender Museum kunt u onder andere de rijke historie van het uitzenden op de Middengolf bewonderen. Middels diverse onderwerpen kan men zien - en horen - wat al die gebouwen en masten gedaan hebben en wat ze nu in enkele gevallen nog doen. Nieuw in onze collectie is de 60 kilowatt Middengolf zender die tot 1 september 2015 nog in werking was als reservezender voor Radio 5 Nostalgia.

Volg de looproute en laat u door de museummedewerkers uitleg geven bij diverse zenders, antennes en andere onderdelen. Tijdens deze open dagen is het museum uitermate geschikt om bezocht te worden door 'niet technische' mensen. U kunt een indruk krijgen van wat er allemaal voor nodig is om geluid uit de radio en beeld op de televisie te krijgen. Ook voor aspirant techneutjes is dit de dag om te zien wat er allemaal achter de antennes en hoge masten hangt!

Net zoals op de normale openingsdagen is de toegang gratis. Het museum is gehuisvest in een atoomvrije bunker liggend achter het voormalig zendgebouw Binnenlandse Omroep aan de Biezendijk 5, 3412 KB te Lopikerkapel. Voor navigatiesystemen is het aanbevolen adres Hogebiezendijk 35, 3401 RS IJsselstein. Dit is direct tegenover onze oprit.

mw02 - MG Mast