Vorige week werd het Omroep Zender Museum benaderd door de programmamakers van het VPRO jeugdprogramma 'De proefkeuken'. Voor een in het volgend TV seizoen uit te zenden aflevering hebben presentatoren Pieter en Willem het plan opgevat te onderzoeken hoe een antenne werkt en realiseren in luttele minuten een compleet zendstation om dit te demonstreren. Maar eerst werd de broodnodige technische basis gelegd bij een bezoek aan het Omroep Zender Museum.

Vrijwilligers Rein en Ed hadden al enige voorbereidingen getroffen en wilden in eerste instantie de kijkertjes met de volgende tekening een en ander toelichten zonder overigens ook maar de naam Maxwell te noemen:

Keuken 01

Maar om niet nader verklaarde redenen had de regisseur van de VPRO het hier wat moeilijk mee dus dit is het niet geworden. Hoe laat je dan wel zien wat een zender is en wat een antenne voor de zender kan betekenen? Bouw een zender van een deurbel!

Keuken 03  Keuken 04

Dit experiment deed de vonk letterlijk overspringen en met de nu dol enthousiaste crew zijn er daarna nog een aantal uren buitenopnames gemaakt om met in het water vallende steentjes een visueel idee te geven van de voortplanting van radiogolven. Hierna is nader toegelicht wat in het algemeen het beste is om een antenne goed te laten functioneren zodat in het proefkeuken programma een en ander kan worden nagemaakt. Het volgende plaatje heeft hierbij voor inspiratie gezorgd:

Keuken 02

Na een volle middag overleggen en opnemen kon tegen zeven uur in de avond de deur van het Omroep Zender Museum weer gesloten worden. Van de vele uren werk zal uiteindelijk een onderwerp van een vijftal minuten overblijven. Zoals gezegd wordt dit onderwerp pas na de zomer uitgezonden maar via de Jeugd Programma's website van de VPRO zijn tientallen afleveringen van 'De proefkeuken' alvast te bewonderen.